En vit kokos dröm

Dessa kakor fyllde mitt kök med dröm liknande dofter, fyllde min mun med fantasktiska smaker och spred massor med kärlek. De är knäckiga och sega på samma gång, havregrynen och massor med kokos gav tuggmotstånd medan den vita chokladen smälte i munen. Dessa söta kakor passade mig perfekt.
Man skulle kunna göra dem lite mindre än vad jag gjorde för att få dem lite sötare och te party aktiga.

När det inte är så fint väder, som det trista gråa vädret det är just nu, så kan det vara så himla mysigt att baka några små kakor, till det koka en kopp te och bara mysa.
Man kan om man vill byta ut den vita chokladen med en mörk variant om man så vill.

Myskakorna:
200g rumsvarmt smör
1½ dl socker
½ dl ljus sirap
3 dl vetemjöl
0.5 tsk hjorthornssalt
1 tsk vaniljsocker
100g vit choklad
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor

1. Sätt ugnen på 200°. Vispa smör, sirap och socker poröst med en elvisp. Blanda vetemjöl, hjorthornssalt och vaniljsocker, häll sedan ner det i smörblandningen.
2. Grovhacka chokladen och tillsätt den, havregrynen och kokosflingorna i degen. Rör ihop till en deg. Forma till kulor och lägg på bakplåtsklädda plåtar. Platta ner lätt med fingertopparna.
3. Grädda mitt i ungen i ca 10-15 min. Låt svalna. Sen är det bara att börja njuta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0