Jitterbuggare

Många av er som nu läser det här undrar vad för någon märklig bakelse jag har hittat på. Namnet Jitterbuggare låter lite konstigt, men låt inte det lura er, för den här kakan är mycket simpel och samtidigt mycket god!

Det är en klassisk kaka som har funnits till länge. Den är en perfekt blandning av den kakiga mördegen och den sega marängvirvlan! Vid tillagningen var det lite kladdigt om fingrarna, men vad gör det? Det här receptet hittade jag ur en fantastiskt smidig liten bok som heter "Sju sorters kakor". Den innehåller alla de klassiska recepten med allt från småkakor, kanelbullar och prinsestårtor. Boken fyndade jag på bokrea och fick den för 35 kr!

Jitterbuggare:
Mördeg:
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
1 äggul
Fyllning:
1-2 äggvitor (enklast med en, blir inte så kladdigt då)
1 dl socker

Sätt ugnen på 175 ° C.
Arbeta samman mjöl, socker, matfett och äggula till en deg. Låt degen vila kallt i några minuter.
Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning.
Dela mördegen i 2 delar och kavla ur varje del till ungefär 1/2 centimeter tjock rektangel.(16x30).
Fördela fyllningen på varje degplatta och rulla ihop dem som två rulltårtor.
Lägg dem på en skärbräda och ställ in dem i kylen i 15 min. Skär dem i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg dem sen på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter och njut.

Bilden är inte rättvis. Döm inte på utseende utan på den härliga smaken.


Kommentarer
Postat av: Malin

Tack söta du för din kommentar! Blev alldeles varm i hjärtat när jag såg den :) Kram!

2011-04-12 @ 20:26:06
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0