Marängsnöbollar

Det här var ett roligt litet experiment! Jag trodde det skulle vara den typsika maräng känslan, hårda och luftiga, men istället var det sega och mjuka. De var väldigt söta och konsistensen var någonting mellan havrebollar och sega skumgodis. Det låter väldigt märkligt, jag vet, men så uppfattade jag dom.
Hehe, Jossan och Charlotte som åt upp dem sa iallafall att de var goda!
Så om ni är sugna på något sött, lite godisaktiskt, men inte orkar gå till affären har jag din lösning.

Receptet kommer ifrån en av mina favorit kokböcker; Två systrars söta.

Maräng bollar (30 bollar):
5 dl strösocker
1 1/2 dl ljus sirap
1 dl vatten
1 kryddmått salt
2 äggvitor
2 tsk vaniljsocker
ca 2 dl kokosflingor

Kokoa upp socker, sirap, vatten och salt till 15o grader. Ta starkt bräckprov (droppa lite sockerlag i iskallt vatten, lyft upp. Om den blir hård och spröd är temperaturen den rätta) eller så använder du en mat termometer som visar när det är klart.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Häll långsamt i den heta sockerlagen under kraftig vispning. Fortsätt vispa i ca 10 minuter till en tjock massa. Avsluta med att vispa i vaniljsockret.
Forma små bollar med blöta händer. Rulla bollarna i kokosflingor och ställ in i kylen i minst 30 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0