Mitt första mästerverk

Min familj har alltid älskar att laga mat, min pappa har många gånger fyllt köket med otroliga dofter medan mamma alltid gjort fina efterrätterna till. Sen är min systers man också väldigt intresserad och mycket duktig på att laga mat, så det var nog inte så förvånande att jag också fall för maten.
Det var exakt ett år sen som allting började, då jag blev seriöst sjuk och var tvungen att missa skolan och bara vara hemma och bättra mig. Genom att jag hade så mycket tid över så började jag intressera mig i mat, speciellt bakningen.
Den som har varit en stor inspiration och förebild för mig och som många gånger bjudit på fantastiska bakverk och dessutom gav mig min första kokbok är Carina. Hon är vad jag kallar den perfekt mamman i köket, alltid på ett strålande prattigt humör när hon bakar alla sina goda kreationer som chokladfyllda bullar eller knapriga lavendelbiscotti. Så ett stort tack till henne som inspirerade mig att börja!

Där har ni grunden till hur hela min passion för mat uppkom. För att komma till min slutsats så har jag bakat mycket det här året, varierat flitigt och lagat både bröd & bullar, småkakor, tårtor, bakelser, pajer, pasta och massa annat gott, men jag har aldrig känt, förens nu, att jag gjort någon riktig pang, wow, fantastisk skapelse. Något som man är riktigt, riktigt stolt över, något man skulle tänka sig kunna representera sigsjälv med. Men nu har jag gjort det och jag tyckte att den både såg och smakade underbart! Tre lagar av krämig chokladmousse, mörk, ljus och vit. Försiktigt vilande på en kladdkakebotten. Kombinationen var krämigt, fluffigt och gott. Chokladälskarens dröm...

Ifall man inte stressar och tar det lugnt så är den rätt så lätt att göra. Det går att göra i förväg och kan bevaras i frysen. Hoppas ni antar utmaningen för det är den värld!

Moussetårta med tre sorters chokladmousse:
100 g smör
2 ägg
2 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Vit chokladmousse:
1 gelatinblad
5 dl vispgrädde
200 g vit choklad

Mjölkchokladmousse:
1 gelatinblad
5 dl vispgrädde
150 g mjölkchoklad (40%)

Mörk chokladmousse:
1 gelatinblad
5 dl vispgrädde
150 g mörk choklad (70%)


Sätt ugnen på 175°.

Chokladbotten: Smält smöret och låt det svalna. Knäck äggen i en bunke. Blanda ner socker, det smälta smöret och sikta i övriga ingredienser. Den här kakan blir bättre ju mindre du rör i den, givetvis måste allting blandas men inte mer än så! Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, cirka 26 centimeter i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader, cirka fem-tio minuter. Kakan ska ha en fast kant men vara lite mjuk i mitten.

Chokladmousse: Alla tre mousserna har samma tillverkningssätt: Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten. Vispa 4 dl av grädden till ett fast skum.

Koka upp den resterande 1 dl. Hacka och smält chokladen över vattenbad eller på låg effekt i mikron, häll den varma grädden över och rör till en slät smet.

Lyft upp gelatinbladen utan att krama ur dem och tillsätt dem till chokladgrädden. Låt gelatinet smälta innan du försiktigt vänder ner den vispade grädden.

Fyll på ett mousselager åt gången och sätt tårtan i frysen under tiden du gör nästa lager.

Riv lite choklad att dekorera toppen av tårtan med, sen lägg på några hallon eller jordgubbar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0