Morötter är ju nyttigt..?

Hej fina läsare! Blir så glad när jag ser att bloggen växer, det är inte stora siffror än, men varje gång jag får en till läsare blir jag alldeles  varmhjärtad! Så tusen tusen tack!
Jag tänkte fira det och faktummet att jag är ledig imorgon genom en ultra mysig kaka. Jo Morotskakan! Jag har länge letat efter ett recept på en riktigt saftig, fräsch morotskaka. Det har nämnligen hänt mig många gånger, ofta på cafeer, att man blivit bjuden på en torr kaka med smulig glasyr. Det är bland det värsta jag vet!
Men när jag fick min första kokbok, Två systrars söta, så såg jag att de hade vad de kallar den Ultimata Morotskakan, och då var jag bara tvungen att prova! Systrarna Eisenman är faktiskt kända för deras morotskaka och såklart deras delvils chocolate cake som jag tidigare berättat om.

Kakan var som utlovad, ultimat! Saftig, smakrik, god glasyr och inte alltför mäktig. Så ifall ni också är trötta på den trista torra varianten, testa den här:

Ultimata Morotskakan:
2-3 medelstora morötter eller 2 dl morotspuré
4 dl vetemjöl
3 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 msk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl raps eller solrosolja
2 ägg
2 dl hackade valnötter
2 dl kokosflingor
1 dl krossad ananas

Glasyr:
200g creme cheese
2-3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 °C. Smörj och bröa en rund bakform.
Koka morötterna mjuka. Kör sedan till puré i matberedare. Låt svalna.
Blanda de torra ingredienserna. Rör i olja och ägg till en jämn smet. Tillsätt valnötter, kokosflingor, morotspurén och ananas. Rör om ordentligt så att allt blandas väl.
Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanten och en provsticka är torr.
Låt kakan svalna i formen. Ta ur kakan och sätt den på galler. Blanda ihop ingredienserna till glasyren och bred över kakan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0