En riktig sommarefterätt!

Goddag allihop! Jag måste be om ursäkt för mitt 7dagars uppehåll, men när man är ute bland sädesfälten i skåne och internetet har kraschat så är det inte mycket man kan göra åt saken. Eller jo jag kan ju baka en massa! Så det är det jag har gjort och nu när jag precis kommit upp till stockholm igen ska jag publicera så många recept som möjligt.
En annan sorglig nyhet är att jag denna kommande vecka inte kommer kunna ägna mig åt bloggen alls, då jag åker på festivalen Peace & Love. Det ska bli grymt kul och jag hoppas ni blir upptagna med att baka alla bakelser jag visar er nu.
Denna ljuvliga pannacotta jag gjorde häromdagen är perfekt för en sommar kväll. Den svalkande efterätten passar utmärkt efter en grillning eller något annat gott.
Jag smaksatta min med vit choklad och för att fira jordgubbssäsongen marinerade jag lite jordgubbar med citron och socker.
Alla dessa smaker gifter sig underbart och jag rekommenderar den starkt. Den är bra också för att man kan förbereda den dagen innan.

Vit chokladpannacotta med citronmarinerade bär:
2 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 msk strösocker
100 g vit choklad

3 dl färska jordgubbar
1/2 citron
lite socker

Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten i ca 5 minuter.
Koka upp grädde och mjölk. Hacka chokladen och tillsätt den med sockret och lyft upp gelatinbladen och tillsätt även dem.
Rör krämen slät och häll upp i vackra glas. Ställ kallt gärna över natten. Täck då med plastfolie.
Samma dag då pannacottan ska serveras snittar du jordgubbarna, lägger dem i en skål, pressa citron juice över dem och häll lite socker ovanpå (det behövs inte mycket eftersom den vita chokladen är så söt).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0