Vaniljgömmor

Jag var så otroligt sugen på att göra vaniljhjärtan igår, men för att göra dem behöver man hjärtformar, vilket jag inte hade. Men allt kan lösas! Så jag försökte mig på att göra dem utan att vara hjärtformade. De blev riktigt bra och jag är mycket nöjd! Valde att kalla dem vaniljgömmor, tyckte namnet passade väldigt mystiskt och bra.
Ett tips är att hålla koll på vaniljkrämen så inte den blir klumpig eller bränd.

Vaniljgömmor:
Degen:
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
3/4 dl socker
200 g rumsvarmt smör eller margarin

Fyllning:
1 ägg
1 msk socker
3/4 msk potatismjöl
2 dl mjölk
1 msk vaniljsocker

Blanda samman vetemjöl, potatismjöl, socker och matfett till en smidig deg. Använd gärna matberedare.
Låt den vila svalt i ca 45 minuter i kylen.
Blanda ägg, socker, potatismjöl och mjölk i en kastrull. Låt sjuda under vispning på svag värme tills krämen tjocknar.
Låt kallna och smaksätt därefter med vanilj.
Sätt ugnen på 200°C. Kavla ut degen till en ganska tjock platta. Tryck ut cirklar med antingen t.ex. pepparkaksformar eller skär ut dem med kniv.
Lägg en klick kräm i mitten av varje cirkel. Täck dem med ett lock av deg, kläm till degen väl runt kanterna.
Grädda kakorna i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.
Pudra på lite florsocker när kakorna svalnat.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0