A little time for myself

När jag har en timme ledigt och inte har någonting jag måste göra så bakar jag! Mina kompisar går på stan, är vid datorn eller något annat "normalt" i min ålder, men jag bakar... hihi. Så idag kom jag hem och hade inga läxor och kände, gud vad taggad jag är på att göra kakor! Så det fick det bli, galna kladdiga choklad kakor. Jag skulle beskriva dem som kladdkakekakor, detta är ju guld för chokladälskarna. De var lite krispiga på utsidan och sen en seg chokladig fyllning. Ni som nu känner suget att baka dem behöver inte vara oroliga, för de var super lätta att göra! Bara mixa ingridienserna och sen baka i 7 minuter.
Receptet hittade jag i boken "Fler kladdkakor" av Mia Öhrn

Ni behöver:
2 ägg
1,75 dl strösocker)
75 g smör
400 g mörk choklad
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 krm salt

Gör så här:
Ställ ugnen på 200°. Vispa ägg och socker i en bunke. Smält smöret och 200 g av chokladen och rör ner det i smeten. Rör ner mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt. Grovhacka den resterande chokladen och rör ner chokladbitarna i smeten. Klicka ut smeten på plåtarna och grädda i ca 7 min i 200 grader i mitten av ugnen. Låt kakorna svalna något innan de tas av plåten.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0