Dansarens Tryffeltårta!

Idag när jag kollade på bloggen så märkte jag att mitt först riktiga blogginlägg var om en vanlig maträtt? Jag älskar ju att baka. Göra kakor, bullar och tårtor, inte spenatpajer? Haha därför delar jag med er en riktigt smaskig kaka! Dansarens tryffeltårta heter den och det är en lyxig variant av en kladdkaka. Receptet fick jag av boken sött,sweet dulche.

Jag kunde inte låta bli att baka nåt kladdigt och chokladigt när pappa kom hem med årets första jordgubbar! Det är så otroligt gott med en chokladkaka, några jordgubbar och en klick vispat grädde! Riktig sommarkänsla :)

Tryffeltårta:
Lite mjukt smör och ströbröd till formen
200 g mörk choklad
150 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
ev färska bär eller vispgrädde att servera till

Förbered en liten springform (20 cm i diameter) som har löstagbar botten. Smörj formen med smör och strö över ströbrödet. Värm ugnen till 225°C.
Smält chokladen över vatten bad eller mikro. Ställ sedan den smälta chokladen åt sidan. Smält då smöret.
Blanda ägg och socker i en bunke, vispa inte mer än nödvändigt. Rör ner det smälta smöret och chokladen. Vänd sist ner vetemjöl och häll smeten i formen.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 15 minuter. Låt den sen kallna och därefter är den redo att servera!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0