Italiano

Imorgon är det fredag och gud vad jag har längtat! Efter en lång seg vecka ser jag fram emot att min kompis Stephanie kommer och kanske ett bak eller två blir av...  Får skämma bort henne med någon saftig kaka kanske?

Ikväll lekte jag italienare och gjorde pastastubbar eller tjusigare sagt cannelloni! När jag har varit på restauranger och har beställt pasta, har jag ofta beställt pastastubbar och trott att de menade penne med någon god sås, och så har det alltid visat sig vara cannelloni. Detta har hänt ett flertal gånger, att jag inte lär mig! Hihi men gott är det ju. Så idag bestämde jag att göra just den här pastan med kyckling och broccoli. Den här bevisade än en gång hur mycket jag älskar den italienska pastan! Det finns ju mängder med olika typer som man kan blanda med massa olika tillbehör! Muuuummmmmmmssss.
Till dagens pasta då. Den var väldigt safktig och god, ganska lätt att göra, men tog en timme att göra (inklusive gräddningen då).

Kyckling och broccoli Cannelloni:
8 lasageplattor
150 gram broccoli
1 gul lök
2 klyftor vitlök
2 kycklingfiléer, ca 300 gram
3 msk tomatpurén 4 dl vatten
1 tks oregano
½ tsk salt
2 dl crème fraiche
2 dl lagrad ost, riven
1 krdm svartpeppar
olivolja
smör till formen

Smörj en hög, ugnsfast form med smör.

Lägg lasagneplattorna i rikligt med kokande vatten och låt koka några minuter, så de blir mjuka och går att böja. Koka inte för länge, då blir de svåra att forma.

Ta upp plattorna, låt svalna något och forma till rör. Ställ rören tätt i den ugnsfasta formen. Det är viktigt att formen är lika hög som rören så att rören inte torkar.

Rensa broccolin och förväll den lätt. Eller tina frusen broccoli i varmt vatten. Låt broccolin rinna av och ställ åt sidan.

Finhacka löken. Skär kycklingen i mindre bitar (de ska gå ner i pastarören). Hetta upp oljan i en stekpanna och stek kycklingen tills den tagit färg. Sänk värmen och genomstek precis. Lägg köttet åt sidan.

Sätt ugnen på 225°. Hetta upp lite olja och fräs löken mjuk, pressa ner vitlöken. Späd med tomatpurén och vattnet. Tillsätt kryddorna. Låt såsen koka ihop några minuter och smaka av.

Blanda crème fraiche, ost och peppar.

Fyll pastarören med broccoli och kyckling. Fyll på med tomatsås så rören blir fyllda. Toppa varje pastarör med en klick crème fraiche-sås.

Häll den tomatsås som blir kvar över och runt rören.

Täck pastarören med folie eller lock och gratinera i ugn 225° grader 25 minuter. Lyft bort locket/ folien och låt rören stå inne ytterligare fem till tio minuter för att få fin färg. Servera  genast.

Smaklig måltid fina läsare!

 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0