Månadens Sötsak

Idag har jag levt livet med att vara i skolan tills 18.30. Ibland undrar man ifall valen man gör i livet är de rätta. Någonting som jag vet är rätt är dock månadens sötsak! Det är en mysigt liten sak som bloggen sötasaker anordnar, en blogg som har inspirerat mig otroligt mycket och som har gett mig massor med fina ideer!

Månadens sötsak är frukt och då tänkte jag genast på en paj jag velat göra super länge! Dena pajen kommer från allt om mats bok pajer, det är en nötig hallon och vit choklad paj. I mina ögon är det här en dröm paj, med fina stora hallon från mitt land (frysta) och vit choklad som passar till allt. Titta bara på hur fina färgerna är tillsammans.

Servera med en kula vaniljglass.

Hallonpaj med vit choklad:

Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1/2  tsk bakpulver

Fyllning:
200 g frysta hallon
1/2 dl strösocker
3/4 msk potatismjöl
100 g vit choklad
25 g mandelspån

Smält smöret tills det fått ljusbrun färg. Ta kastrullen åt sidan och blanda i mjöl, socker och bakpulver. Låt degen svalna. Tryck ut degen i pajformen. Låt stå kallt i 30 min.
Sätt ugnen på 200°. Nagga och förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 10 minuter.
Blanda hallon med socker och potatismjöl. Grov hacka chokladen. Fördela hallonen i pajskalet och strö över chokladen och mandelspån.
Grädda pajen mitt i ugnen ca 15 minuter. (jag tog det i 18 för att få det ordentligt gräddad). Servera med en kula glass!




Kommentarer
Postat av: Sandra

mumsigt!

2011-04-03 @ 17:16:32
URL: http://sandraskok.blogspot.com
Postat av: Sannas Goda

Ser jättegott ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0