Våffeldagen!

Det var som sagt våffeldagen igår och då är det klart att man firade det med våfflor. Jag brukar tyvärr aldrig äta våfflor förutom just på den här dagen. Lite synd eftersom det är så gott! Det är många som äter våfflor som förrätt eller huvudrätt i deras vardag, men jag har aldrig prövat det, är de lika goda som de vanliga? Jag brukar iallafall äta mina med vispat grädde och hemmagjord hallonsylt!

Tänkte visa här lite hur man gör vanliga frasvåfflor. Det är mycket enkelt och jag tycker de är mer saftigare och smaskigare än färdig mix. Receptet är från min mormor, hon var en riktig gammeldags husmor, som tyvärr dog innan jag fick lära mig några av hennes konster. Men mamma kan ganska mycket hon med :)

Hoppas ni hade en trevlig våffeldag!

Mormors Frasiga Våfflor: ( 8 portioner)
4 dl vetemjöl
2,5 dl kallt vatten
4 dl vispgrädde
4 msk smält smör

Blanda ihop vetemjölet och det kalla vattnet till en jämn smet, lättast att använda en elvisp. Vispa grädden till hårt skum och rör ner i smeten. Rör sist ner det smälta smöret. Grädda och servera färska med vispgrädde och sylt eller varför inte glass.

 

(ser inte så aptitligt ut, men the outsides not important, eller hur)

Tyckte lite synd om migsjälv när våran elvisp plötsligt gick sönder och jag var tvungen att

vispa grädden för hand, känner redan träningsverken...

 

Tillslut blev det den här smarriga kreationen som fick slinka ner.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0