Lumma!

I årets sista stora projekt i svenskan, gjorde jag och min grupp en presentation om de isländska sagorna och i samband med det hade vi kreativa event. När vi fick uppgiften tänkte jag direkt på bakningen, för jag har ingen vidare röst och en teater verkade för omständigt.. hihi
När jag skulle leta efter isländska recept så kände jag att det inte skulle bli nån succe att bjuda på rökt-sur haj som är en av de mest traditionella maträtterna, men att kanske isländska pannkakor skulle passa bra till min klass, och lumma blev det!. Skillnaden på lumma och hederliga svenska pannkakor är den stora mängden bakpulver, mjöl och att de ska gräddas i stekpanna rätt så länge.
Men de blev faktiskt riktigt goda! Man kan äta lumma varma, kalla och även som smörgås. Jag serverade dem med sylt eller socker och det funkade kanon.
Det är en rolig variation ifall man tröttnat på klassikern ;)

LUMMA: 7 portioner
9 dl vetmjöl
1 dl socker
5 tsk bakpulver, lite rågade
1 tsk salt
2 ägg
ca 6! dl mjölk

Vispa ägg och socker lätt. Häll i mjölken och sen mjöl, bakpulver och salt.
Värm stekpannan på högsta värme och lägg på en klick smör. När den smält sänk värmen till medelvärme (jag körde på 5an) och häll i smeten. Ifall ni vill ha stora tjocka pannkakor så häll i smeten så den täcker hela bottnen av pannan, men det går också att göra plättstorlekar. Grädda i några minuter tills toppen är rätt torr och har format stora luftbubblor, men glöm inte att kolla så inte undersidan bränns.

Godast att servera varma! Går att frysa.

Ni får ursäkta mobilkamerabilden, men var tvungen att visa för att de va så gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0