Rabarbermarängpaj!

Hej alla goa människor! En riktigt rolig paj att göra när man vill ha någonting annorlunda är denna rabarbermarängpajen. Den är otroligt god, med en spröd mördegsbotten, ljuv rabarberkräm och seg maräng. Perfekta blandningen av både konsistensen och smakerna!
Som ni ser på bilden, så failade jag när jag skulle applicera marängen, då jag märkte efter ett varv att marängen var slut! Så jag gjorde det bästa av situationen och tryckte ut var ända lilla droppe. Ni kan absolut bara bre över marängen också för att slippa mitt lilla problem...

Rabarbermarängpaj:
3
dl vetemjöl
5 msk strösocker
150 g kylskåpskallt smör
2 st äggulor
350 g skalade och hackade rabarberstjälkar
knappt 1 dl socker
1 vaniljstång
3 äggvitor
1 dl socker

Sätt ugnen på 175 °. Lägg i mjöl, socker och smör i matberedaren. Tillsätt äggulorna och kör lite till, överarbeta inte degen! Låt degen vila i kylen i 30 minuter. Klä en pajform (20-24 cm) med degen och nagga botten. Låt vila ca 15 minuter till i kylskåp. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Efter du tagit ut pajen höj värmen till 200°.

Rabarberkompotten: Snitta en vaniljstång på längden. Skrapa ut fröna och lägg ner frön och stången i en kastrull tillsammans med rabarberbitar och socker. Låt koka ihop på medelvärme, tills rabarbern mjuknat, i ca 7 minuter.

Vispa äggvitorna i en bunke med 1/3 dl socker med elvisp. Vispa tills marängen är fast. Tillsätt sedan resterade 2/3 dl socker i omgångar, lite i taget, och öka på hastigheten. Vispa i ca 4-5 minuter, marängen ska bli tjock, fast och glansig.

Fyll det gräddade pajskalet med rabarberkompott och dekorera med marängen. Grädda i ugnen tills marängen fått färg, ca 10 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0