Rulltårta

Rulltårta är ett klassiskt bakverk som många blev bjudna på hemma hos farmor. Det som är så bra med just rulltårta är att man kan variera den oändligt, med bär, med choklad eller varför inte kokoskräm? Sen vill jag verkligen pröva att göra drömtårta också, då det är chokladrulle och smörkräm emellan, låter ju smaskens!

Idag prövade jag en simpel blandning av sylt och grädde och det blev jätte mumsigt! Riktigt fluffigt och sommrigt!
Jag längtar så otroligt mycket till sommarlovet då jag kan baka konstant och pröva nya grejer hela tiden, men det är bara en knapp månad kvar så det är bara att vänta!
P.S. det är okej om den inte ser perfekt ut, det är nämnligen ganska svårt att rulla utan att det blir kladdigt.

Rulltårta med syltgräddefyllning:
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk eller gräddfil

Fyllning:
1 1/2 dl vispgrädde
1- 1 1/2 dl sylt (jag använde drottning)

Sätt ugnen på 250° C. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner det i smeten och tillsätt vätskan.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30 x 40 cm.
Grädda mitt i ugnen i 5 minuter.
Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt den svalna.
Bred på fyllningen och rulla ihop kakan. Skär sedan i bitar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0